Det er lovpålagt for arbeidsgiver å ha en yrkesskadeforsikring for samtlige av dine ansatte. Forsikringen dekker yrkesrelaterte ulykker og sykdommer. Dekningene følger av lov om yrkesskadeforsikring og inkluderer:
- Tap i fremtidig inntekt
- Ménerstatning over 15 %
- Påførte og fremtidige merutgifter
- Utbetaling til ektefelle eller samboer ved dødsfall begravelseskostnader
Inkluderte tilleggsdekninger
Dersom en ansatt skulle bli utsatt for en ulykke som fører til tapt funksjon i armer, ben eller tap av syn på minst ett øye vil forsikringen dekke utgifter knyttet til tilpasninger av arbeidsplassen. I tillegg er det tilleggsdekning for psykologisk assistanse ved plutselige og uforutsette hendelser.
Advokatforeningens tilbud om yrkesskadeforsikring kan utvides til å dekke invaliditet fra 1-15 %, noe vi anbefaler alle å gjøre.
Er du ansatt i eget AS, plikter du også å tegne yrkesskadeforsikring.
Dersom du som selvstendig næringsdrivende ønsker å tegne forsikringen, må du også ha yrkesskadetrygd hos NAV.
Erstatningen beregnes ut fra alder, lønn, sivilstand og grad av invaliditet og uførhet. Forsikringssummene er fastsatt i forskrift om standardisert erstatning etter lov om yrkesskadeforsikring.
Premieberegning
Årspremie uten utvidelse kr 430
Årspremie med utvidelse kr 467
Advokatforeningens forsikringstilbud leveres av Tryg Forsikring.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan tegne forsikringen?
Hvem kan tegne forsikringen?
Tilbudet gjelder for firmaer hvor alle advokater og advokatfullmektiger er medlemmer av Advokatforeningen. Dersom du ikke er medlem av Advokatforeningen, kan du søke om medlemskap her.
Hvor/hvordan melde skade?
Melding om inntruffet forsikringstilfelle skal uten ugrunnet opphold meldes til forsikringsgiver. Forsikringstilfelle meldes til Tryg Forsikring via: https://www.tryg.no/meld-skade
Utfylt skademeldingsskjema kan også sendes til:
Tryg Forsikring
Postboks 7070
5020 BERGEN
Eventuelle spørsmål kan rettes til personskade@tryg.no